صفحه اصلي > تماس با ما > پرسش‌های متداول 
 

پرسش‌های متداول 

منظور از خاموشی بی برنامه و با برنامه چیست؟

به اطلاع همشهریان عزیز می رساند که بطور کلی خاموشی های برق به دو دسته بی برنامه و بابرنامه تقسیم بندی می شوند. خاموشی های بی برنامه در اثر عوامل مختلفی از جمله عوامل جوی مثل باد و باران و یا برخورد خودرو با پایه های برق و یا اشیاء خارجی با سیمهای برق بوجود می آید و بطور کلی غیر قابل پیش بینی هستند و با تلاش همکاران اتفاقات در اسرع وقت مرتفع می گردند. خاموشی های با برنامه به منظور انجام طرح های مختلف برقرسانی و یا بهبود واصلاح شبکه های موجود با هدف کاهش خاموشی های بی برنامه انجام می شوند. به منظور احترام به حقوق شهروندان و جلوگیری از بروز ضرر و زیان به مشترکین برق برنامه این خاموشی ها بصورت هفتگی و مطابق لیست در سایت این شرکت قرار داده می شود.

در صورت داشتن خاموشی با مدت بیش از ۵ دقیقه چکار می توان کرد؟

با سامانه ۱۲۱ تماس بگیرید و علت را جویا شوید. با دادن نشانی و بعضاً مشاهده شماره تلفن شما علت خاموشی را توضیح می دهد.

در صورت داشتن نوسان و یا کاهش ولتاژ چکار باید کرد؟

در صورت داشتن نوسان و یا کاهش ولتاژ در خانه بلافاصله وسایل برقی خودرا از پریز کشیده و با مرکز ۱۲۱ تماس بگیرید.

انواع خاموشی های با برنامه در شرکت توزیع کدام است؟

خاموشیهای با برنامه جهت تجهیز و نوسازی شبکه که منجر به کاهش خاموشیهای بی برنامه می گردد.
خاموشیهای با برنامه جهت تعمیرات فوق توزیع.
خاموشیهای با برنامه جهت مانور شبکه که معمولاً بیش از نیم ساعت نمی باشد و  برای برقدار نمودن منطقه از طریق خطوط دیگر اقدام می شود.

برای پیگیری خاموش بودن روشنایی معابر و یا روشن ماندن چراغ خیابانها در طول رو چه باید کرد؟

با سامانه ۱۲۱ تماس گرفته و آدرس پایه چراغ روشنایی و مشکل را گزارش فرمایید، اگر تا ۳ روز بعد از تماس مشکل مرتفع نگردید مجدداً پیگیری فرموده و به تماس قبل نیز اشاره کنید.

قصد دارم یک مجتمع ساختمانی بسازم. چه زمانی جهت درخواست انشعاب مراجعه نمایم؟

مرحله اول: زمانیکه پروانه ساخت از شهرداری محترم دریافت نمودید حتما قبل از شروع به ساخت جهت درخواست انشعاب مراجعه فرمایید. 
مرحله دوم: جهت واریز هزینه و عقد قرارداد زمانیکه ساخت سقف طبقات به پایان رسید مراجعه فرمایید. 
 مرحله سوم: جهت نصب انشعابات زمانیکه کف و دیوارها اتمام و درب مجتمع نصب شد مراجعه فرمایید.

براي كاهش مبلغ صورت حساب هاي برق مصرفي كارخانجات در زمان تعطيلي چه اقدامي لازم است؟

مشتركين مي توانند در فصل تابستان با همكاري در طرح هاي كاهش پيك ، هزينه برق مصرفي خود را كاهش داده و از تخفيفات در نظر گرفته شده بهره مند گردند. يكي از اين طرح ها ، تعميرات و تعطيلات واحدهاي صنعتي نام دارد كه در اين طرح مشتركين صنعتي كه به هر دليل از جمله انجام تعميرات و سرويس هاي ساليانه ماشين آلات و دستگاه ها، اقدام به تعطيلي واحد صنعتي خود مي نمايند با اعلام قبلي زمان تعطيلي واحد خود از تخفيفات ويژه همكاري در طرح بهره مند مي گردند. زمان مشاركت در اين طرح از تاريخ 15 خرداد ماه لغايت 15 شهريور هر سال مي باشد.

آيا مي توان انشعاب برقي را از ملكي به ملك ديگر جابجا نمود؟

انشعاب برق مخصوص محلي است كه در آن داير و نصب گرديده و جدا از اصل ملك معامله يا واگذاري آن غير قانوني و جابجايي آن نيز به محل ديگر ممنوع مي باشد. فقط در صورت بروز حوادث غير مترقبه طبيعي ، جابجايي انشعاب برق پس از طي روال مربوطه در امورهاي برق بلامانع مي باشد.

چگونه مي توانيم نام اشتراك خود را تغيير دهيم؟

كليه مالكين مي توانند با ارائه اسناد رسمي و احكام قانوني ، صلح نامه محضري يا اسناد مثبته ، پس از احراز هويت و تسويه حساب بهاء برق مصرفي ، تقاضاي تغيير نام نمايند همچنين در مورد وراث ، با ارائه انحصار وراثت و رضايت محضري ساير ورثه ، تغيير نام به نام شخص مورد نظر بلامانع است.

انشعابات مشمول معافیت کدامند؟

در صورتیکه متقاضی محترم یکی از شرایط زیر را داشته باشد و بتواند مدرک مربوطه را ارائه دهد, می تواند صرفا یک بار یک انشعاب تا سقف ۲۵ آمپر تکفاز بصورت رایگان دریافت نماید. بدیهی است در صورت درخواست انشعاب با آمپراژ بیشتر مابه التفاوت باید توسط متقاضی پرداخت گردد.

۱- متقاضیان انشعاب خانگی

الف) جانبازان گرامی بالای ۲۵% جانبازی با ارائه معرفی نامه از امور ایثارگران با درج کد جانبازی

ب) آزادگان محترم با ارائه معرفی نامه از امور ایثارگران با درج کد مربوطه

ج) پدر ، مادر ، همسر و فرزندان شهدای گران قدر با ارائه معرفی نامه از بنیاد شهید با درج کد شاهد

د) مدد جویان محترم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با ارائه معرفی نامه از کمیته امداد امام خمینی (ره) با درج کد مربوطه

هـ) مدد جویان محترم تحت پوشش سازمان بهزیستی با ارائه معرفی نامه از سازمان بهزیستی با درج کد مربوطه

۲- مساجد ، حسینیه ها، حوزه های علمیه، دارالقرآن ها و اماکن دینی اقلیتهای دینی می توانند با ارائه معرفی نامه از سازمان مربوطه

۳-وزارت راه و شهرسازی از پرداخت هزینه های عمومی برقراری انشعاب برق برای تهویه و روشنایی تونل ها، چراغهای ویژه نقاط مه گیر، چراغهای چشمک زن در طول راههای کشور معاف می باشد. نیرورسانی و ایجاد تاسیسات روشنایی و نگهداری این تاسیسات به عهده وزارت راه و شهرسازی می باشد.

منظور از خاموشی بی برنامه و با برنامه چیست؟

به اطلاع همشهریان عزیز می رساند که بطور کلی خاموشی های برق به دو دسته بی برنامه و بابرنامه تقسیم بندی می شوند. خاموشي هاي بي برنامه در اثر عوامل مختلفي از جمله عوامل جوي مثل باد و باران و يا برخورد خودرو با پايه هاي برق و يا اشياء خارجي با سيمهاي برق بوجود مي آيد و بطور کلي غير قابل پيش بيني هستند و با تلاش همکاران اتفاقات در اسرع وقت مرتفع مي گردند. خاموشي هاي با برنامه به منظور انجام طرح هاي مختلف برقرساني و يا بهبود واصلاح شبکه هاي موجود با هدف کاهش خاموشي هاي بي برنامه انجام مي شوند. به منظور احترام به حقوق شهروندان و جلوگيري از بروز ضرر و زيان به مشترکين برق برنامه اين خاموشي ها بصورت هفتگي و مطابق ليست در سايت اين شرکت قرار داده مي شود.

هنگامیکه هزینه را واریز نمودم انشعاب برق من چند روزه نصب می گردد؟

اگر نیاز به احداث شبکه نباشد طی ۷۲ ساعت انشعاب شما برقرار و کنتور نصب می گردد.

آیا هنگام نصب کنتور به مامور نصب نیاز است وجهی داده شود؟
خیر. تحت هیچ شرایطی هیچ وجهی به مامورین نصب یا قرائت ندهید. دریافت اينگونه وجوه از طرف مامورين غير قانوني مي باشد. در صورت درخواست مامورین و مشاهده این امر مراتب را سریعا به دفتر حراست شرکت توزیع نیروی برق اطلاع دهید.

کیلووات ساعت چیست ؟ نحوه محاسبه برق مصرفی هر وسیله برقی چگونه است ؟
واحد اندازه گیری انرژی الکتریکی میباشد و نحوه محاسبه مصرف هر وسیله برقی بدین صورت است که توان وسیله بر حسب وات که معمولا بر روی وسیله برقی نوشته شده است را در مدت زمان استفاده از آن وسیله ضرب و حاصل را بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم می کنیم .
ساعت پیک یا اوج مصرف چیست ؟
ساعاتی درهر شبانه روز، دارای بیشترین مصرف برق (انرژی الکتریکی) است که به آن ساعات اوج بار گفته میشود. درایران بیشترین مصارف در ساعات اولیه شب نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا ۵/۳ ساعت بعد از آن است .
در کنتورهای سه تعرفه (سه زمانه)، ساعت پیک (اوج بار) رو ی چه ساعتی تنظیم گردیده است ؟
ساعت پیک شش ماهه اول سال ۱۹ تا ۲۳ و شش ماهه دوم سال ۱۷ تا ۲۱ میباشد که کنتور های دو زمانه بر اساس این ساعات تنظیم گردیده اند.
در صورت داشتن خاموشی با مدت بیش از ۵ دقیقه چکار می توان کرد؟
با سامانه ۱۲۱ تماس بگیرید و علت را جویا شوید. با دادن نشانی و بعضاً مشاهده شماره تلفن شما علت خاموشی را توضیح می دهد.
برای پیگیری خاموش بودن روشنایی معابر و یا روشن ماندن چراغ خیابانها در طول رو چه باید کرد؟
با سامانه ۱۲۱ تماس گرفته و آدرس پایه چراغ روشنایی و مشکل را گزارش فرمایید، اگر تا ۳ روز بعد از تماس مشکل مرتفع نگردید مجدداً پیگیری فرموده و به تماس قبل نیز اشاره کنید.
انواع خاموشی های با برنامه در شرکت توزیع کدام است؟
خاموشیهای با برنامه جهت تجهیز و نوسازی شبکه که منجر به کاهش خاموشیهای بی برنامه می گردد.
خاموشیهای با برنامه جهت تعمیرات فوق توزیع.
خاموشیهای با برنامه جهت مانور شبکه که معمولاً بیش از نیم ساعت نمی باشد و برای برقدار نمودن منطقه از طریق خطوط دیگر اقدام می شود.

لگوی مصرف خانگی در مناطق عادی چقدر است ؟

الگوی مصرف خانگی مناطق عادی ماهانه ۲۰۰ کیلوواتساعت است که این الگو در ماه های گرم سال (تیر ، مرداد ، شهریور ) ماهانه ۳۰۰ کیلواتساعت می باشد .

مشکلات عدم قرائت به موقع کنتور چیست و چه اقدامی به منظور جلوگیری از صدور صورتحساب علی الحساب میتون انجام داد؟

 در صورت عدم قرائت کنتور توسط مأمور قرائت (به دلیل حضور نداشتن فرد در محل) صورتحساب علی الحساب با توجه به مصارف دوره مشابه سال قبل صادرمی شود.زمان مراجعه مأمورین قرائت در صورتحسابهای برق مصرفی قید شده است لذا حتی‌الامکان در آن روز در محل حضور داشته داشته باشید در صورتی که در محل حضور نداشتید، آخرین کیلووات مصرفی کنتور را به صورت تلفنی و از طریق شماره های مندرج بر روی قبوض و یا شماره اعلامی از سوی مامور قرائت اطلاع دهید.

شرایط وصل مجدد انشعاب برق قطع شده به علت بدهی چگونه است؟

در صورتیکه انشعاب قطع شده از سامانه جامع خدمات مشترکین حذف نگردیده باشد، مشترک می تواند جهت وصل مجدد انشعاب خود با آخرین صورت حساب برق مصرفی خود به امور توزیع برق مربوطه مراجعه نموده و نسبت به انجام مراحل زیر اقدام نماید .

- دریافت آخرین صورت حساب صادر شده کلیه انشعاب های موجود (در صورتیکه بدهی داشته باشند)

- پرداخت کلیه بدهیهای مربوط به انشعابهای موجود در شعب بانک

- ارائه صورت حساب های پرداخت شده یا کدرهگیری (در صورت پرداخت غیر حضوری) به امور توزیع برق برق مربوطه به منظور وصل مجدد انشعاب متقاضی

ساعات مصرف به تفکیک میان باری، اوج بار وکم‌باری چگونه است؟

ساعات مصرف به سه رده میان باری ، اوج بار و کم باری به شرح ذیل تقسیم شده است:

از اول مهر تا پایان اسفند از اول فروردین تا پایان شهریور ساعات مصرف
از ساعت ۵ تا ۱۷ از ساعت ۷ تا ۱۹ میان باری
از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از ساعت ۱۹ تا ۲۳ اوج بار
از ساعت ۲۱ تا ۵ از ساعت ۲۳ تا ۷ کم باری

مصارف ساعات اوج بار مشمول اضافه پرداختی و مصارف ساعات کم باری مشمول تخفیف میگردد. لذا انتقال مصارف به ساعات کم باری موجب کاهش بهای برق مصرفی میگردد.

نحوه محاسبه بهای برق مصرفی قبل و بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها چگونه است؟

کلیه مصارف مشترکین تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها (۲۸/۹/۸۹) با نرخ تعرفه های قدیم و بعد از آن با نرخ تعرفه جدید محاسبه و دریافت میگردد.

[69]